my friends

How can I help you?

Name:
Email Address:
Handphone No.
Occupation
Where do you live? KL, Selangor
Perlis, Kedah, Penang, Perak
Negeri Sembilan, Melaka, Johor
Pahang, Terengganu, Kelantan
Sabah, Sarawak, Labuan
Are you interested in any of below? Lose weight
Gain weight
Improved health
Improved energy
Improved skin
Earn extra income
Extra information that can help me to guide you

This HTML form was created by Freedback.

17 Dec 2011

The first HOM attended!

Okay hari ni aku nak share cerita sikit, semalam aku pergi HOM dekat Nutrition Club, Taman Melawati. Actually HOM is stand for Herbalife Opportunity Meeting. Yela, I kan sekarang dah jadi pengguna Herbalife tegar, so kena lah attend meeting! :P

can u spot the 'makcik' at my right. berumur 57tahun. sebelum guna Herbalife menghidap kencing manis. tapi alhamdulillah after guna Herbalife, blood sugar kembali normal! kini masih meneruskan Herbalife untuk memaksimumkan tahap kesihatan :)

dengan Ecah yang dah turun 15kg dalam masa 2bulan! cepat gila turun jeles I

HOM ni diadakan setiap hari Jumaat, dan setiap session lain-lain speaker, yang telah berjaya dalam pengurusan berat badan. Pengurusan disini bukan bermaksud kurus tetapi URUS~ Menguruskan berat badan sama ada yg berat nak jadi ringan atau yang ringan nak jadi berat! dan semalam juga aku timbang lagi sekali. YEAY!! turun lagi! walau pun turun sikit tapi okay lah dari tak turun langsung or lagi teruk tiba-tiba naik balik kan *pengsan*

weight (kg) : 50.6
body fat %: 30.3
% body water range : 50.2
muscle mass : 33.3
physique ratings : 5
basal metabolic rate : 1099
basal metabolic age : 26
bone mass: 1.9
visceral fat : 4

Beberapa orang yang tahu aku ambil Herbalife ni macam pelik, kata mereka:
1. "eh ko kurus dah la, xnmpak gemuk pun, buat ape nak ambil Herbalife?"
2. "badan kecik macam ni ko nak diet2 ape lagi??"

Ok kalau mengikut BMI (Body Mass Index), dengan ketinggian 151cm & berat sekarang 50.6kg BMI saya adalah normal (22), ini bermakna berat badan saya adalah ideal.

How to calculate your BMI:
Body weight (kg)/ Body Height (m) x Body Height (m)

BMI Range
Underweight : Below 18.5
Normal : 18.5 – 24.9
Overweight : 25.0 – 29.9
Obesity : 30.0 and above


Tetapi sekiranya melihat pada body fat percentage, dengan usia 23tahun, masih belum berkahwin & tidak mempunyai anak, 30.3% adalah termasuk dalam range obesity! Healthy body fat range untuk mereka yang berusia 20 - 24 tahun adalah dalam lingkungan 22% sahaja. Jadi tidak syak lagi yang simpanan lemak saya adalah berlebihan T__T. Maka dengan sesungguhnya, dengan mengetahui body fat percentage anda adalah lebih tepat dan jitu untuk mengetahui sama ada anda sihat sepenuhnya atau pun tidak jika hanya dibandingkan dengan mengira BMI sahaja. The greater of a body fat percentage that you have, the more at risk you are for certain disease; specifically obesity related illnesses such as heart disease, type 2 diabetes, stroke, and high blood pressure. So, orang kurus tak semestinya sihat & orang gemuk insyaAllah sakit. Jadi jangan ambil mudah dengan kesihatan, takkan kita nak mewarisi penyakit untuk generasi2 kita yang seterusnya ye tak? :)

Okay, now we go to basal metabolic age pulak. Basal metabolic age menentukan sistem tubuh kita berusia berapa. Basal metabolic age sangat berkait dengan basal metabolic rate (BMR). Jadi kalau BMR meningkat makanya metabolic age juga akan meningkat. Masa first time aku timbang, sistem tubuh aku berusia 32 tahun!!! warghhhh 9tahun lagi tua dari actual age! Nanti kalau dah umur 32, ha macam2 penyakit datang kalau tak jaga dari sekarang. Semalam aku timbang, metabolic age aku dah turun 6tahun, jadi 26 selepas 5minggu menggunakan Herbalife. So lagi 3tahun untuk mencapai usia diri yang sebenar :)

Sekarang kita pergi ke visceral fat. Visceral fat adalah lemak yang mengelilingi organ-organ dalaman terutamanya dikawasan perut. Kadang-kadang orang panggil lemak yang tersembunyi because its more deeply embedded in body's tissue and much more dangerous type of fat to beware of. Sebabnya visceral fat ni akan dimetabolize oleh hati menjadi bad cholesterol (LDL). Bad cholesterol ini yang akan block arteries menyebabkan penyakit jantung, tekanan darah tinggi dan juga stroke. Normal range for visceral fat is 1-4. So visceral fat aku dari 5 dah turun jadi 4, tapi rasa macam perlu turun kan lagi ni.

lemak tersembunyi *credit to Google*

Ok, rasanya macam dah banyak sangat aku type untuk entry ni. Kalau siapa yang masih tak paham pergi search sendiri, xpayah nak manja sangat lah kan semua nak maen suap je! buuuuuu!! heheh.. Sorry, Im joking! ;) Ok ini serius, sesiapa yang nak tahu lebih lanjut & nak measure you all punya body fat percentage, BMR, metabolic age, visceral fat etc. secara percuma boleh email saya ye sayang-sayang sekalian,  :) TQ

4 comments:

MERAH said...

Salam, tiba2 rasa risau dgn badan sendiri plak.hehehe :D

'aishah (◕‿◕✿) said...

Wsalam.. heheh, itulah penting nya menjaga kesihatan masa tengah muda & bertenaga :)

Unknown said...

baru semalam nana try guna penimbang tu,hehe.....underweight n muscle mass kurang:)

'aishah (◕‿◕✿) said...

kurusnya Nana! kena makan byk sket ni ;)

Related Posts with Thumbnails